Ebből baj lesz: a sofőrök fele jócskán túl van az 50-en

Mind gyakoribb, hogy a gépjárművezetők képesítés nélkül végeznek árurakodást, máskülönben fél napokat vesztegelhetnének. A szabálysértés sokba kerül, és nem növeli a dolgozók számát. Az utánpótlás hiánya miatt egyre komolyabb probléma a szakterület elöregedése – írja Világgazdaság.

 

autóőálya
Az egész ellátási lánc beállhat (Illusztráció: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán)

 

Már nincs miből-hová emelni a béreket…

„Az általános tapasztalat szerint a megbízók teljesen lekötötték a közúti fuvarcégek kapacitásait, a teljesítés növelését az esetek többségében a gépkocsivezető-hiány korlátozza, és nem az, hogy nincs elég fuvarozóeszköz” – mondta a VG-nek Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkárhelyettese. A járművek 5-10 százaléka továbbra is áll, aminek legfőbb oka a munkaerőhiány. A nemzetközi gépkocsivezetői fizetéseket ugyanakkor már nincs hová emelni, hogy vonzóbbá tegyék a szakmát, mert a fuvardíjak nem fedeznék a magasabb béreket. A béremelés költségét az egész ellátási láncon érvényesíteni kellene, ami ha nem is vezetne a végfelhasználói árak drasztikus növekedéséhez, de tengerentúli példák szerint drágulás vagy áruhiány lenne a következmény.

 

A dolgozók majdnem fele 50 felett jár

A legnagyobb gondot a szakma elöregedése, az utánpótlás hiánya jelenti. A közúti árufuvarozásban dolgozók 40 százaléka 50 év feletti, 12 százalékuk 60 évnél is idősebb. A fiatalok számára a kimagasló bérek ellenére sem vonzó a szakma a körülmények miatt. Visszatartó erő számukra, hogy heteket kell távol lenniük otthonról, órákat kell várniuk a fel- és lerakóhelyeken, valamint hiányoznak a megfelelő szociális létesítmények. Ha nem akarnak fél napot várni, a gépkocsivezetőknek sokszor olyan munkát is el kell végezniük, ami nem kötelességük, és sem képesítésük, sem jogosultságuk nincs. Mégis kénytelenek elvégezni, mert  az adott logisztikai egységnél nincs elég rakodó szakmunkás. Ilyenkor az esetleges kár és/vagy büntetés ugyancsak a sofőrt terheli, ami szintén nem teszi vonzóbbá a munkakört…

Árvay Tivadar attól fél, hogy emiatt hamar olyan helyzet alakulhat ki, mint tavaly ősszel Nagy-Britanniában, amikor a sofőrhiány következményeit megérezte az egész ellátási lánc.

 

forrás: VG.hu

 

ellátási lánc fuvarozás logisztika munkaerőhiány sofőrök szállítmányozás targonca