Az online élelmiszerboltok forgalma továbbra is nő, különösen azért, mert az új vásárlók – a távolságtartási előírások megszűnése után is – házhozszállítást kérnek. Ez azonban újabb problémákat vet fel, méghozzá környezetrombolási aggályokat.
Világszerte, itthon is nagy növekedés
Hatalmas növekedést és csomagolástechnológiai fejlődést produkál és gerjeszt az e-kereskedelem – derül ki több szakcég felméréseiből. Csak az utóbbi 4 évben bő 2,5-szeresére nőtt a hazai online e-kiskereskedelmi piac – írja az eNet.hu. Míg 2014-ben csupán 273 milliárd forint volt a webáruházak belföldi online nettó forgalma, 2018-ban már elérte a 669 milliárdot. Az e-kereskedők 23%-kal növelték a magyar e-kiskereskedelem forgalmát, így a teljes kiskereskedelemben az online aránya elérte a 7%-ot (ez 13%-os növekedést az előző évhez képest). A legnagyobb volumenben értékesített termékkategóriák továbbra is a számítástechnikai és a szórakoztató elektronikai eszközök, a (sport)ruházati, és a lakberendezési termékek. Ugyanez a folyamat például az USA-ban így fest: a 2016-os 390 milliárd dolláról 2018-ra 517 milliárd dollárra emelkedett az online vásárlások összvolumene, ami már a teljes kiskereskedelmi forgalom 14%-ának felel meg
Egy billió forint, nagyrészt importra…
A növekvő internetes vásárlások egyfelől gondot jelentenek a hazai külkereskedelmi mérleg szempontjából. Ma már minden második online vásárló külföldről is rendel online, méghozzá több mint 3 millióan (2016-ban még csak bő fele ennyien!), és tavaly az eNET becslése alapján bruttó 400-420 milliárd forintot költhettek el a magyarok külföldi webáruházakban. Ezzel 2018-ban a Magyarországról indított internetes kiskereskedelemben elköltött vásárlások összértéke meghaladta az 1 billió forintot. Ez brutális kihívás – figyelmeztet az eNet –, hiszen a külföldi e-vásárlásoknál a termékeket egy futárcég közvetítésével csak behozzák az országba.
A környezetnek is árt
Az e-kereskedelem ugyanakkor a környezetre is új terhet ró. Egyrészt az online vásárlásnál hétszer több kartonra van szükség, mint a hagyományos vásárlásnál. Másrészt, ami a logisztikai ágazat számára örvendet növekedés, az a környezetnek aggasztó probléma, hiszen a közlekedés – benne mind nagyobb részben a durván növekvő csomag-kiszállítások – szén-dioxid-kibocsátása lassan meghaladja az energiaipari ágazatét. Nem csoda, hogy a zöldgépjármű-fejlesztések egyik fő témaköre is erre irányul.
Csomagolási elvárások
A kiskereskedőknek kihívást jelent egy nagyobb online üzlet vezetése, amely befolyásolja az árrést és azonnal elsőbbséget teremt a működés hatékonysága szempontjából. A csomagolás kivitelezése az ügyfelek igényei szerint változott, olyan gyorsan, mint a fogyasztói elvárások növekedése. Az ideális e-kereskedelmi csomag kitalálásához azonban kompromisszumokat kell kötni.
Az IGD Solutions felmérései szerint a vállalkozások döntően hét fő szempont szerint kell dolgozzanak: a csomagolóiparnak fenntarthatónak kell lennie, a csomagoláshoz újrahasznosítható anyagok kellenek, be kell tartani, sőt, meghaladni a környezetvédelmi elvárásokat. Emellett fontos a méretezhetőség, a csomagolásnak őriznie vagy javítania kell a márka ismertségét, hírnevét, továbbá fontos ezután is a higiénia, a formatervezés minősége, a csomagolásnak jól kell teljesítenie automatizált környezetben, és meg kell feleljen a nyomon követhetőségi igényeknek. És még mindig van fontos szempont: a csomagokat optimalizálni kell az összes csatornához vagy meg kell különböztetni az online kereskedelem számára, a hatékonyabb csomagkezelés érdekében.