A konzervdobozok szabadalmaztatása óta a Tetra Recart az egyik legnagyobb áttörés, amit az élelmiszercsomagolásban elértek. A zöldségek, szószok, levesek, gyümölcsök, bébiételek, készételek, állateledelek számára készült kartondoboz egy modern, innovatív és fenntartható csomagolási megoldás, amely képes megfelelni az ügyfelek és fogyasztók igényeinek egyaránt.
A világ egyik vezető élelmiszer-feldolgozó és csomagolási megoldásokkal foglalkozó vállalata a Tetra Pak, a szlogenjét – miszerint megőrzi, ami jó– a szakma is, de talán a fogyasztók zöme is ismeri. Valószínűleg így született meg a Tetra Recart csomagolás is, amely egy olyan kartondoboz, amit ráadásul egyedül hazánkban, a budaörsi Tetra Paknál gyártanak.

Van új a Nap alatt?
Még csak nem is friss hírről beszélünk, hisz a történet 20 évvel ezelőtt kezdődött, amikor Svájcban elkészültek a legelső, kereskedelmi célra gyártott prototípusok. Már akkor a konzervdobozok alternatíváját keresték. Egy praktikus, környezetbarát, de költséghatékony megoldást kerestek anno Svájcban. Az eredmény négyszögletes formájának köszönhetően akár 40%kal kevesebb helyet foglal el, mint az alumíniumból vagy üvegből készült versenytársai.

20 évvel ezelőtt pedig az ötletgazdák és a konstruktőrök sem sejthették, hogy mára milyen arányt ölt az egyszemélyes család, a modern konyha és a környezettudatos szemlélet kombinációja, így a változatos méretű (100, 200, 340, 390, 440 és 500 ml) kiszerelésnek köszönhetően ideálisan alkalmazkodik a mai életformához. Ráadásul a dobozon retortálási, hőkezelési technika is alkalmazható, amely biztosítja, hogy bontatlan formában az ételek eredeti minőségükben akár két évig is eltarthatóak legyenek. A Tetra Recart 70%-a kartonból készül, a teljes élettartamra vonatkozó CO2-kibocsátása 81%-kal alacsonyabb, mint az alumíniumdobozoké, és négyszer kevesebb fosszilis hulladékot hagy maga után.

„Célunk minden esetben, hogy segítsünk könnyebbé, hatékonyabbá, gyorsabbá és fenntarthatóbbá tenni ügyfeleink munkáját és működését – és ez vonatkozik a szállításra is. Ha például 10 milliárd alumíniumdobozt Tetra Recart dobozokká alakítanának át, akkor 150 000-rel kevesebb teherautó is képes lenne ugyanakkora mennyiség szállítására” – ezt még Wojciech Tatar, a Tetra Pak Kelet-Európáért felelős Tetra Recart menedzsere nyilatkozta egy korábbi interjújában.
A fogyasztók is pozitívan fogadták a piacon, ennek az oka elsősorban a frissesség (tiszta íz a sterilizálás miatt), a kényelmes használat (lézeres perforáció mentén könnyen nyitható, jól tárolható). És persze fenntartható, könnyen illeszkedik a szerencsére trenddé váló környezetformálásba.
Hazai pályán
A folyékony élelmiszerekhez készített Tetra Brik és Tetra Top gyártásáról ismert budaörsi gyár stratégiai elhelyezkedésének, tengerentúli kapcsolatainak, költséghatékony működésének, a technológiához adott kialakításának, valamint a magasan képzett munkaerejének köszönheti, hogy a Tetra Recart disztribútorává vált, így egyedülálló módon a világon csak itt készülhetnek ezek a dobozok. Kezdetben csak Észak-Amerikába, később már minden kontinensre megkezdődött a termék szállítása, tőlünk.

A PARADICSOMLEVES ESETE A NÉPHARAGGAL
Az ausztrálok kedvence volt egykor a Rosella paradicsomleves. Történt aztán, hogy amikor az utolsó doboz Rosella leveseket 2021-ben eltávolították az ausztrál szupermarketekből, közfelháborodás támadt. Hogyan hagyhatták eltűnni a folytonosság és a jó öreg ausztrál értékek szimbólumát? A Rosella a Tetra Pak segítségével tervet dolgozott ki az ikonikus termékeinek újraindítására egy új, a 21. századnak megfelelő csomagban.
A Rosella tartósító céget még 1895-ben alapították Ausztráliában, és paradicsomlevesét az első világháború alatt az ausztrál hadsereg katonáinak szolgálták fel. A márka a 20. században felnövő ausztrálok mindennapi életének szerves részévé vált, ám népszerűsége 2020-ra alábbhagyott, termékei pedig már nem voltak nyereségesek. Egy márkaelemzés kimutatta, hogy a Rosellát fáradtnak, elavultnak és a modern fogyasztók körében népszerűtlennek tartják. Ekkor döntött úgy a vállalatvezetés, hogy ki is vonja a piacról az egykori kedvenc 500 grammos sűrített paradicsomlevest. Leszedték a polcokról az utolsó konzervdobozokat is, és Rosella története ezzel – gondolta mindenki – véget ért.
Az ausztrál emberek viszont ezt nem hagyták annyiban, azonnal hívni kezdték a cég forródrótját, hogy megtudják, mi történt. A Rosella korábbi márkamenedzsere, Sharon Tan akkoriban ezt nyilatkozta: „Minden nap körülbelül 200-300 reklamáló hívást kaptunk a fogyasztóktól, és ez az érzelmi reakció már elgondolkodtatott minket.”
A megoldást pedig egy újragondolt Tetra Recart jelentette, ami azóta is hódít a polcokon.
Forrás: www.tetrapak.com
Korábban pedig a nyomtatásról írtunk a Tetra Recart kapcsán: Új, a Tetra Recart számára készült nyomtatási technológia
Sándor Ildikó