fbpx

Egyszerű belépés az e-kereskedelem világába – dropshipping

Írta: Transpack-2021/VI. lapszám cikke - 2022 január 30.

A készletgazdálkodás kihívást jelent a kereskedelemben, különösen az e-kereskedelem területén. A készletezéssel kapcsolatos aggodalmakkal szemben kínál megoldást az egyre népszerűbb kiskereskedelmi módszer, a dropshipping

 

Mi a droppshiping?

A dropshipping olyan kiskereskedelmi teljesítési módszer, amelyben a vállalkozás (a kereskedő) nem tart fenn raktárkészletet. Amikor a kiskereskedő (dropshipper) értékesít egy terméket, közvetlenül egy harmadik féltől (gyártótól, nagykereskedőtől vagy más kiskereskedőtől) vásárolja meg azt. A megrendelést a harmadik fél teljesíti, vagyis amely közvetlenül a vevőnek szállítja a terméket. Valójában ez leegyszerűsítve annyit jelent, hogy a vállalkozás egy webes „kirakatot” tart fenn, ahol kiválaszthatják és megrendelhetik a termékeket. Az ilyen jellegű vállalkozások egyfajta közvetítői szerepben vannak, összekötik a vevőt és az eladót. Miután az ügyfél vásárol a vállalkozástól, a beszállítója (vagy beszállítói, hiszen több is lehet) átveszi a folyamatot, és közvetlenül a vevőhöz szállítja a terméket. 2019-ben a globális dropshipping piac értékét 162,44 milliárd amerikai dollárra becsülték.

A várakozások szerint 2027-re az iparág értéke elérheti az 591,77 milliárd amerikai dollárt. Sokan tévesen úgy hiszik, hogy ez egy teljesen új kereskedési forma, pedig technikailag a dropshipping a 60-as évekre nyúlik vissza, amikor postai és áruházi katalógusból lehetett rendelni dolgokat. Hajdan a vásárló kiválasztott egy tetszőleges terméket, telefonált, majd az árut házhoz szállították neki. Aztán nagyot ugorva az időben a 2000-es évekbe jutunk. Ekkor – a mára már óriássá vált cégek – az Amazon és az eBay lehetővé tették a „becsatlakozó” cégek számára az online értékesítést.

Mind az Amazon, mind az eBay lehetővé teszi a dropshipping szolgáltatást, viszont dropshipping díjat szednek. A fejlődés újabb állomása, az AliExpress megjelenése volt. Ők lehetővé tették a világon bárki számára, hogy közvetlenül kínai gyártóktól vásároljon termékeket. Az AliExpress elindítása jelentős lendületet adott a dropshipping iparágnak (a nyelvi akadály megszűnt, a vásárlási folyamat könnyebbé és olcsóbbá vált). Napjainkban, pedig a Shopify térnyerésével az emberek mindössze néhány lépésben hozhatnak létre online áruházakat. A dropshipping valóban elindult a Shopify segítségével.

 

laptop, kéz, táska

 

A dropshippingre épülő vállalkozás előnyei

Mivel ennek a kereskedelmi formának számos előnye van, ezért örvend napjainkban egyre nagyobb népszerűségnek. Most ezek közül áttekintjük a legmarkánsabbakat.

– Csökkenti a vállalkozás indításának és fenntartásának költségeit: A dropshipping drasztikusan csökkenti az online vállalkozás indításának kezdeti költségeit, hiszen nincs szükség többek között sem raktárra, sem árukészletre. Mivel nem kell saját árukészletet felhalmozni, így rugalmasan követhetőek a piaci igények. A trendeket követve gyorsan lehet változtatni a termékportfolión. Úgy lehet gyorsan módosítani a kínálaton, hogy közben nem kell azon gondolkodni, hogy mi legyen a „beragadt” készlettel.

– Nem igényel saját logisztikai kapacitást (nincs raktározás, csomagolás, szállítás): A webshopok számára logisztikai szempontból a legnagyobb kihívást mindig a megrendelések beérkezése utáni műveletek jelentik, ami már napi néhány tucat terméknél is rengeteg munka. Könnyen elképzelhető, hogy akkor mit jelenthet napi több száz rendelés. Ezek a gondok lekerülnek a dropshippingerek válláról, hiszen részükről nincs csomagolás, nincs szállítás.

– Szélesebb és rugalmasan változtatható termékpalettát tesz lehetővé: A fizikai boltokban és raktárakban mindig korlátozott a rendelkezésre álló hely. Ezzel szemben egy virtuális shopban tetszőleges mennyiségű terméket lehet kínálni. Ez azt jelenti, hogy lényegében a termékkategóriák száma nem limitált. Az egyetlen korlátot csak az fogja jelenteni, hogy a beszállító partnerek termékportfoliója milyen.

– Könnyen skálázható és fejleszthető: Mivel a teljes áruház online, ezért könnyen és olcsón fejleszthető egy fizikailag létező bolthoz képest. A skálázás pedig még könnyebb, hiszen bármikor lehetőség van új termékeket hozzáadni a kínálathoz vagy új piacokra belépni, hiszen nincsenek fizikai határok.

 

tablet, kosár

 

Az érem másik oldala, a hátrányok

Nincs olyan kereskedelmi módszer, amelynek csak előnyei lennének. Mindenkinek önmagának kell eldöntenie a pozitívumok és negatívumok ismeretében, hogy neki szól ez a lehetőség vagy sem. Ehhez igyekszünk segítséget nyújtani az árnyékos oldal bemutatásával.

– Könnyű a piacra lépés, de nagy a konkurencia: Mivel a dropshipping elindításának a költsége nagyon alacsony, ezért ez a piac gyors telítődéséhez vezethet. Ez éles árversenyt generál, és profitcsökkenést eredményez. Egy idő után eljöhet az a szint, amikor már nem éri meg az értékesítés, mert annyira szűk a nyereségráta egy-egy terméken. Alapvetően minél nagyobb egy vállalat, annál nagyobb játéktere van az árképzésben. Előbbiekből következően a kisebb vállalkozásoknak csökkenteniük kell az adott termékre vonatkozó árszintjüket (így a profit egy részéről lemondva), hogy versenyképesek maradjanak áraikkal. Egy bizonyos ponton ez már fenntarthatatlanná válik. Súlyosbítja a helyzetet, ha nincs kizárólagos szerződés a beszállítóival. Ez azt jelenti, hogy tetszőleges számú versenytárs értékesítheti ugyanazokat a termékeket. Így a kezdő dropshipper hátrányban van a több éves tapasztalattal rendelkező riválisaival szemben, akiknek megvannak az erőforrásaik arra, hogy ne kelljen az áraikat minden határon túl csökkenteniük.

– Nincs rálátás a logisztikára: A logisztika kiszervezése kétségtelenül nagyobb szabadságot ad, de közben elveszik az irányítás.

Készletgazdálkodási problémák: Amikor valakinek saját készlete van, akkor könnyen ellenőrizheti a készletek szintjét. Azonban készletek nélkül a beszállítóktól való függőségben nehezebb megbizonyosodni arról, hogy a szükséges termékek könnyen elérhetőek-e vagy sem.

– Gondot okozhat az ügyfélszolgálat kérdése: Addig nagyszerű dolog, hogy nem kell foglalkozni a készletgazdálkodással, a csomagolással és a szállítással, amíg nem érkezik panasz például egy dühös vevőtől. Ha a beszállítók kudarcot vallanak a megrendelésekkel, akkor ennek a hatása a dropshippernél csapódik le. Hatékony ügyfélszolgálatot kell biztosítani a negatív vélemények elkerülése érdekében. Még a legkisebb vétségek is – például a kommunikáció késése – közvetlenül a versenytársak kezébe taszíthatják az ügyfeleket. A sok negatív vélemény a fogyasztói bizalom elvesztését eredményezheti, ami a vállalkozás korai szakaszában véget vethet az üzletnek, még mielőtt az igazán beindulna.

– Kevés az ellenőrzés a márkaépítés felett: A dropshipper nem sokat tehet azok testre szabásával kapcsolatban, persze lehet egy szépen kiépített webhelye minőségi termékleírásokkal és kiváló fotókkal. A legtöbb dropshipper nem sokat tehet a termékcsomagolással vagy az eladott termékekhez mellékelt utasításokkal kapcsolatban.

– Problémák a beszállítókkal: Elengedhetetlen, hogy megbízható kapcsolatokon alapuljon a partnerség a beszállítókkal. A beszállítók képezik a dropshipping tevékenység középpontját, ezért nagyon fontos szempont a megbízható üzleti partner kiválasztása. Az erős partnerségek kialakításához fontos megtanulni, hogyan kell hatékonyan kezelni a beszállítókat, hogy maximalizálni lehessen a szállítási hatékonyságot.

– A haszonkulcs nagyon alacsony lehet: A dropshipping tevékenység elindításának alacsony költsége miatt egyre több ilyen kategóriájú piaci szereplővel lehet találkozni, ami nagy versenyt valószínűsít. Amíg a vállalkozásnak nincs szilárd vevőköre, előfordulhat, hogy az árait meglehetősen alacsonyan kell tartania a felszínen maradáshoz. Minél hosszabb az ellátási lánc, annál alacsonyabb a nyereség. Ha figyelembe vesszük a különböző felmerülő költségeket, akkor lehet, hogy nem is gazdaságos a tevékenység. Általánosságban elmondható, hogy közvetlenül az eladni kívánt termékek gyártóival célszerű megállapodást kötni. Minél kevesebb közvetítő van a rendszerben, annál nagyobb a realizálható nyereség. Az ellátási láncban résztvevők által felszámított minden további díj hatással van az eredményre, ezért amikor csak lehetséges, a legjobb közvetlenül a gyártóval dolgozni.

 

raktár

 

Hogyan lehet valakid ropshipper?

A fenti kérdést most kizárólag kereskedéstechnikai szempontból közelítjük meg, és nem foglalkozunk a vállalat/vállalkozás alapításának jogi, adózási és egyéb feltételeivel. Összegyűjtöttük az általunk legfontosabbnak tartott mérföldköveket, a tervezéstől a működésig. Az első feladat a dropshipping üzleti ötlet kiválasztása. Ennek keretében kerül meghatározásra, hogy milyen termékkörrel vagy termékkörökkel szeretne indulni az üzlet. Érdemes odafigyelni a régi mondásra, mely szerint aki sokat markol, keveset fog. Ezt követi a versenytársak elemzése. Ez viszonylag könnyen elvégezhető, hiszen elegendő egy gyorskeresés a kiválasztott termék vonatkozásában a Google-ban. Az első tíz találat jól jelzi a versenyt az adott szegmensben. A következő feladat a beszállító vagy a beszállítók kiválasztása. Ez komoly kihívást jelent, ahogy ezt már korábban kifejtettük. Ugyanis ők képviselik a dropshipping járműben a motort. A legoptimálisabb helyzet az, ha sikerül eljutni közvetlenül a gyártóhoz. Amikor már megvan a termék(kör), ismerjük a piacot, és sikerült szerződést kötni a beszállítókkal, akkor jöhet ténylegesen az üzlet beindítása. Ez történhet nagyobb platformokhoz történő csatlakozással vagy saját, független weblap elindításával. Két fontos mérföldkövet szükséges még megemlítenünk.

Az egyik a marketing, a másik pedig az optimalizálási tevékenység. A most induló dropshipping tevékenység esetén vélhetően szűkös a marketing-költségvetés. Ezért olyan lehetőségeket érdemes felkutatni, amelyek minimális befektetés mellett is támogatni tudják a kereskedelmi tevékenységet. Miután időt töltött a vállalkozás a weboldalának, a márkájának és marketingjének az építésével, elkezdheti elemezni a munka eredményét. Előfordulhat, hogy bizonyos marketing-tevékenységek nagyon sikeresek, míg mások nem annyira. Érdemes megnézni a kialakított árszintet a versenytársak által képviseltekkel. Az előbbiekben felsorolt dolgok mind elemzésre várnak. Az eredmények függvényében lehet végrehajtani az esetlegesen szükséges korrekciókat, illetve az optimalizálást.

A dropshipping kétségtelenül egy nagyon népszerű kereskedési lehetőség, amelytől az elkövetkezendő években nagyon komoly felfutást várnak az elemzők. Ahogy a korábbiakból megtudhattuk a dropsippingnek számos előnye és jó néhány neuralgikus pontja van. Ezeket kell mérlegelnie annak, aki ezen a vonalon szeretne elindulni a jövőben.

 

Czékus Mihály