fbpx

Személyre szabás és lokalizáció a marketingstratégiában

Írta: Transpack-2022/III. lapszám cikke - 2022 július 11.

A személyre szabás és a lokalizáció kulcsfontosságú eleme annak az ügyfélközpontú élménynek, amelyre fogyasztóként mindannyian vágyunk.

ábra

Mi a személyre szabás és a lokalizáció?

Ami a marketingstratégiát illeti, a személyre szabás és a lokalizáció kritikus fontosságúvá vált azon márkák számára, amelyek versenyezni kívánnak az egyre erősödő globális piacon. De mit jelentenek ezek a kifejezések, és ami még fontosabb, miért fontosak a márkák számára?

A személyre szabás azt jelenti, hogy egy adott fogyasztóról részletes adatokat használunk a neki küldött üzenetek testre szabásához. Ezek az adatok magukban foglalhatják a nevüket, hogy mikor látogatták meg utoljára például a webshopunkat, milyen termékeket tettek a kosarukba, befejezték-e a vásárlást vagy sem. Például egy SaaS cég dönthet úgy, hogy kupont küld a fogyasztónak egy olyan termékre, amelyet a kosarába tett ugyan, de utána mégis elállt a vásárlástól. Természetesen nem minden vásárló kapja meg ezt a kupont, és minden vásárló egy adott vásárlására vonatkozó kupont kap.

A lokalizáció arról szól, hogy a megfelelő üzenetet küldjük a megfelelő fogyasztónak, a megfelelő időben és a megfelelő helyen. Gondoljunk a lokalizációra úgy, mint az egyes piacokra vonatkozó valós idejű adatok felhasználására, hogy hiperspecifikus tartalmat vagy egyedinek tűnő ajánlatokat hozzon létre.

Személyre szabás és lokalizáció: mi a különbség?

A márkák számára ma a személyre szabás és a lokalizáció sok mindent jelenthet. Egyes márkák olyan üzleti stratégiának tekintik, amely növeli a tartós növekedésüket. Mások számára ez egy olyan taktika, amelyet a webshop forgalmának és az e-mail-válaszok arányának növelésére használnak. Vannak, akik csak marketing divatszónak tekintik mindkettőt.

Egyszerűen fogalmazva: a lokalizáció a fogyasztókat demográfiai jellemzőik, például életkor, földrajzi elhelyezkedés vagy nem szerint csoportosítja. A személyre szabás az egyéneknek szóló élményeket és üzeneteket optimalizálja, nem pedig annak a csoportnak a szintjén teszi ezt, amelyhez tartoznak.

Szóval, miben különböznek egymástól? A személyre szabás azt jelenti, hogy bizonyos felhasználókat nézünk, míg a lokalizáció a fogyasztói demográfia egészének szegmentálását jelenti. Mint ilyen, a személyre szabás használhatja egy adott fogyasztó nevét, míg a lokalizáció a helyi nyelvet és a földrajzi helyükre jellemző képeket.

Miért fontos a vállalkozások számára?

Míg a személyre szabás és a lokalizáció kissé eltérően néz ki, ha megvalósításról van szó, az előnyök nagyon hasonlóak. A személyre szabott és lokalizált tartalmak és ajánlatok relevánsabbak, hasznosabbak, és az ügyfél szempontjából értékesebbek. A személyre szabás és a lokalizáció egyaránt számít, mert relevánsabb ügyfélélményt teremtenek. Ez pedig magasabb konverziót eredményez.

Sokan a marketing jövőjének tekintik

A marketingtrendek előre látható rendszerességgel jönnek, majd kifulladnak, és szinte nyom nélkül eltűnnek. A marketingszakemberek úgy vélekednek, hogy a tartalom lokalizálása és személyre szabása valószínűleg nem múló tendencia. Az elmúlt években tapasztalt számos változás azt jelzi, hogy ezek a mozgások nem időlegesek, hanem erőteljes elmozdulások abba az irányba, ahogyan a vállalkozásoknak az elkövetkező években a fogyasztók felé kell eljutniuk.

A technológia növekedése

Az elmúlt évtizedben a technológia minden eddiginél több információhoz és adathoz adott hozzáférést. A legtöbbünknek ma olyan számítógépe van, amely milliószor erősebb, mint az a számítógép, amelyik Niel Armstrongot 1969-ben a Holdra jutásban támogatta.

A technológia az automatizálás és a gépi tanulás növekedését is eredményezte, amelyek átveszik a korábban fáradságos kézi feladatokat, például a tartalomfordítást, az adatgyűjtést és még a munkafolyamatok jóváhagyását is. Ahogy a technológiai fejlődés folytatódik, egyre könnyebb lesz olyan személyre szabott és lokalizált tartalmat nyújtani, amelyre az ügyfelek vágynak.

Miért érdemes a márkáknak befektetni a személyre szabásba és a lokalizációba?

A márkák különböző okokból személyre szabási és lokalizációs taktikákat alkalmazhatnak. Azonnali eredményeket ígérhet, például rövid távú bevételnövekedést. Az ilyen taktikákba való befektetés azonban a márka jövőbeli piaci lehetőségek iránti elkötelezettségét is tükrözheti.

A fő cél egy olyan piacra lépés megteremtése lenne, hogy a fogyasztók sajátos előnyhöz jussanak a versenytársak által kínált termékekkel, szolgáltatásokkal szemben.

ábra

A márkák piaci ismertségének növelése

Míg a márkák végső célja a bevételek hosszú távú növelése lenne, a márkák közvetlen célja, hogy először stratégiai, piaci előnyre tegyenek szert versenytársaikkal szemben. A fogyasztók általában értékelik azokat a márkákat, amelyek összhangban vannak a sajátos igényeikkel. A lokalizáció és a személyre szabás hatékonyan megmutatja a fogyasztóknak az új piacokon, hogy a márka részt vesz a helyi közösségben.

A márkakapcsolatok és a fogyasztói hűség kialakítása

A személyre szabás és a lokalizáció segít az előrelátó vállalatoknak abban, hogy üzeneteiket, termékeiket és marketingkommunikációikat helyi szinten szinkronizálják. A márkák azért fektetnek ezekbe a stratégiákba, hogy lehetővé tegyék számukra a folyamatosan változó helyi üzleti környezethez való alkalmazkodást. A lokalizációs erőfeszítések folyamatos személyre szabással történő kiegészítése révén előnyt élveznek fogyasztói kapcsolataik erősítésében és a márkahűség kialakításában.

A személyre szabás és a lokalizáció a marketing jövője?

A személyre szabás és a lokalizáció több, mint egy múló „marketinghírverés”. Míg egyes marketingszakemberek hajlamosak elvetni ezeket a stratégiákat, mint egy gyorsan kifulladó új hullámot, az iparágban bekövetkezett számos változás bebizonyította, hogy a személyre szabás és a lokalizáció nem csupán divatszó. Talán még paradigmaváltást is jelenthetnek a márkák számára, termékeik értékesítésében az elkövetkező években.

A személyre szabás és a lokalizáció hitelességet és bizalmat épít, mivel megmutatja, hogy a vállalat tiszteli a különböző kultúrákat és nyelveket. A kommunikáció könnyebbé válik, mivel az adatok olyan nyelven jelennek meg, amelyet megértenek, beleértve a helyi pénznemeket, a mérési adatokat és a fizetési módokat, de a képeket, infografikákat stb. is. Az új marketing emberközpontú, és ma a vállalatoknak mélyebben meg kell érteniük azt, hogy „kik” a vásárlóik, mint emberek, nem pedig egyszerűen fogyasztók.

Finomhangolás, avagy hiper személyre szabás lokalizációval

A személyre szabás és a lokalizáció alkalmazása a következő években továbbra is a vállalkozások növekedését és bevételeit fogja eredményezni. Habár sok vállalat keresi, hogyan valósítsa meg ezeket a stratégiákat, gyakran nincs kapcsolat a kettő között. A valóság az, hogy a kettő kéz a kézben alkalmazva működik a legjobban. A kutatások azt támasztják alá, hogy a személyre szabás és a lokalizáció valóban növekedést és bevételt hoz a márkák számára az elkövetkező években. Míg a márkák keresik a módszereket ezen stratégiák hatékony megvalósítására, gyakran előfordul, hogy a két stratégia között nincs kapcsolat. Az igazság az, hogy a személyre szabás és a lokalizáció akkor működik a legjobban, ha ezeket a taktikákat kombinálják.

A hiperlokalizáció az a folyamat, amely során olyan tartalom jön létre, amely különösen releváns egy potenciális vásárló számára a róluk rendelkezésre álló adatok alapján. Az ilyen tartalmak személyre szabásával biztosítható, hogy a potenciális fogyasztó számára olyan termék kerüljön felkínálásra, amely hasznos lehet a részére.

Hogyan segíthet a személyre szabás és a lokalizáció egy márka sikeres marketingkampányának létrehozásában?

A globális világjárványt követően a vállalatok ma világszerte versenyeznek a lojális fogyasztói bázis fenntartásáért. Ennek eredményeként a márkák immár a személyre szabott és lokalizált tartalomra támaszkodnak, hogy versenyképesek maradjanak, és kellemesebb fogyasztói élményt nyújtsanak versenytársaikhoz viszonyítva. Napjaink globális márkái és multinacionális vállalatai gyakran személyre szabják digitális eszközeiket, például a webhelyeiket. A földrajzi régióktól függően a digitális tartalom változó, sőt egyesek odáig mennek, hogy a nyelvtől a dizájnig mindent módosítanak.

A vállalatok napjainkban jelentős adatmennyiséghez férnek hozzá a célközönségükről. Idetartoznak a hobbijaik, érdeklődési köreik, helyszíneik, vásárolt termékeik, sőt még azok a témák és kulcsszavak is, amelyekre nemrégiben rákerestek.

Azok a márkák, amelyek hozzáférnek ehhez a hatalmas adatmennyiséghez, megkönnyítik a személyre szabott és lokalizált online élmény létrehozását a fogyasztóik számára, jelentős előnyöket kínálva mind a márkának, mind a fogyasztónak. Az a termék, amely kiemelkedik a versenytársak közül, jobban teljesít, nagyobb lesz az elköteleződés és a konverziós arány. A nem megfelelően megvalósított lokalizációs stratégia nem fogja éreztetni a fogyasztóval, hogy ő az univerzum középpontja.

Czékus Mihály