Soha nem látott mértékben megnőtt az internetes vásárlások arány idén. Ez most éppen nem jelent túl sok jót.
14-19-35 és 2024-re 2x
A járvány miatt rekordmértékű, 355 milliárd forintos forgalmat ért el a belföldi e-kereskedelem az első félévben. Ez éves összevetésben majdnem 35 százalékos növekedésnek felel meg, ami elképesztő, hiszen például 2018-ban 14, tavaly pedig 19 százalékos volt csupán a növekedés. És van még néhány sokkoló szám: míg tavaly „csak” 781 milliárd forintot utaltunk el online vásárláskor, addig idén várhatóan elérjük a 950 milliárdot is. És még ez is semmi, ahhoz képest, amit a következő évekre várnak a megfigyelők: 2024-re az idei mérték megduplázódhat. Ez nem annyira jó a hazai kereskedelemnek és a környezetvédelemnek sem, de a trend félreérthetetlen.
Sűrű lesz az ünnep
Az e-kereskedelem dinamikus növekedésével párhuzamosan a küldemények száma is évről évre komoly emelkedést mutat. A Magyar Posta már 2018-ban is összesen 41 millió csomagot, illetve csomagjellegű küldeményt kezelt, tavaly már 45 milliónyit, idén pedig egyelőre még megbecsülni is nehéz, mekkora lesz a forgalomnövekedés. Az ünnepi időszakban különösen sok lesz a kiszállítás, ugyanis az év vége – még a régi, járványmentes években is – mindig sűrű: a webshopok az éves forgalmuk 35-37 százalékát az ünnepi időszakban realizálják, de akad köztük, amely akár 60 százalékát is. Pár éve akkora volt a dömping és olyan szűknek bizonyult a „postai keresztmetszet”, hogy még az ünnepek utáni januári napokban is 900 ezer (!)hazai internetező kerestette a csomagját…